Арганізацыя навучання і выхавання ў такіх групах мае пэўную складанасць, паколькі ад педагогаў патрабуюцца веды спецыфікі працы з рознымі ўзроставымі групамі і ўменні суадносіць праграмныя патрабаванні з індывідуальнымі асаблівасцямі выхаванцаў.
Акрамя індывідуальна-псіхалагічных асаблівасцяў і ўзроўню разумовага развіцця дзяцей трэба таксама ўлічваць палавую прыналежнасць дзіцяці. Бо нават у немаўлятаў рознага полу разумовыя працэсы розныя. Мозг хлопчыкаў у цэлым больш актыўны мозгу дзяўчынак. Хлопчыкі больш спрытныя адносна дзяўчынак пры выкананні матэматычных аперацый і ў візуальна-прасторавым мысленні, а ў дзяўчынак больш, чым у хлопчыкаў, развіты вербальныя здольнасці. Адсюль выснова: да навучання хлопчыкаў і дзяўчынак трэба падыходзіць дыферэнцыравана.
Менавіта таму педагог, падрыхтоўваючыся да заняткаў, павінен падбіраць разам з традыцыйным і спецыяльны матэрыял для дзяцей рознага полу, рознага ўзросту, у адпаведнасці з іх інтэлектуальна-псіхалагічнымі асаблівасцямі.
Навукова-метадычнай асновай педагагічнага працэсу ў малакамплектных дашкольнай навучальнай установе з'яўляецца правільнае спалучэнне агульных патрабаванняў дашкольнай педагогікі з канкрэтнымі ўмовамі выхавання ў кожнай групе дзяцей рознага ўзросту. У кожным канкрэтным выпадку выхавальнік павінен вызначыць склад групы, вылучыць 2-3 падгрупы і ў адпаведнасці з імі дыферэнцаваць вучэбна-выхаваўчую працу. Найбольш мэтазгодным з'яўляецца камплектаванне груп дзецьмі блізкага, сумежнага ўзросту.
У такім выпадку лепш рэалізоўваць прынцып максімальнага ўліку узроставых магчымасцяў дзяцей. У групе усталёўваецца агульны рэжым, які адказвае магчымасцям і патрэбам дзяцей абедзвюх груп, ствараюцца спрыяльныя ўмовы як для самастойнай дзейнасці, так і для правядзення заняткаў.
Арганізацыя вучэбна-выхаваўчага працэсу ў рознаўзроставай групе мае пазітыўны ўплыў: хоць спалучэнне ў адной групе розных па ўзросту дзяцей ўскладняе робату педагога, аднак у той жа час адкрывае перад ім шырокія магчымасці для арганізацыі зносін дзяцей рознага ўзросту.
Як сведчаць нашы назіранні, малодшыя дзеці ў рознаўзроставай групе ахвотна прыслухоўваюцца да парад, заўваг, ацэнак старэйшых дзяцей, зробленых у добразычлівай форме, добра ўспрымаюць іх справядлівае кіраўніцтва сумеснай дзейнасцю, і негатыўна рэагуюць на рэзкае і аўтарытарнае стаўленне. Сталыя зносіны малодшых дзяцей са старэйшымі фармуе сяброўскія адносіны, самастойнасць. Асаблівае значэнне набывае прыклад старэйшых для малодшых.
Выхавальніку трэба паклапаціцца, каб малыя былі ня пасіўнымі назіральнікамі, а актыўнымі ўдзельнікамі працэсу.
У арганізацыі навучання дзяцей рознаўзроставай групы вылучаюць дзве асноўных формы: гульня і заняткі, асноўнай мэтай якіх з'яўляецца ўсебаковае выхаванне і развіццё кожнага дзіцяці, фарміравання навучальных уменняў.
Гульня
Гульня ў рознаўзроставай групе дазваляе дасягнуць значных вынікаў, паколькі стварае спрыяльныя ўмовы для ўзаемадзеяння педагога з дзецьмі і дзяцей паміж сабой. Дыдактычныя, інтэлектуальныя гульні як форма арганізацыі навучання набываюць асаблівае значэнне, паколькі ў іх выкарыстоўваюцца саманавучанне і ўзаемнае навучанне. У дыдактычнай гульні ўзаемадзейнічаюць вучэбная і гульнявая боку. У адпаведнасці з гэтым выхавальнік адначасова вучыць дзяцей і ўдзельнічае ў іх гульні, а дзеці — гуляючы, вучацца.
У дыдактычнай гульні ў рознаўзроставай групе замацоўваюцца веданне і навыкі, засвойваецца новы навучальны матэрыял.
Для паспяховай арганізацыі працы ў рознаўзроставых групах вялікае значэнне имеетобщая гульня дзяцей. Згуртаванню рознаўзроставай групы спрыяюць цацкі, якія дзеці прыносяць з дому, таму што з'яўляюцца новыя грані зносін. Зносіны падчас сумеснай дзейнасці дае велізарныя магчымасці для ўзаемаўплыву дзяцей рознага ўзросту, для арганізацыі ўзаемадапамогі, навучання малодшых старэйшымі.
Аднак варта сказаць, што хоць гульня і прыкметна павышае эфектыўнасць педагагічнага працэсу ва ўмовах рознаўзроставай групы, аднак асноўнай формай арганізацыі навучання ў дзіцячых дашкольных установах застаецца занятак.
Занятак
У рознаўзроставых групах выкарыстоўваюць франтальныя, групавыя і індывідуальныя формы арганізацыі навучальнага працэсу, якія дазваляюць розным чынам фармаваць узаемаадносіны педагога з дзецьмі і дзяцей паміж сабой.
Найбольш эфектыўным, на наш погляд, ёсць спалучэнне розных формаў працы (калектыўная праца, праца з падгрупай і індывідуальныя заняткі). Больш агульныя навучальныя задачы лепш вырашаць на франтальных занятках, а канкрэтныя (паведамленне новага матэрыялу, замацаванне, пашырэнне і ўдакладненне ведаў) — на занятках з адной падгрупай.
Педагог, арганізоўваючы вучэбна-выхаваўчы працэс у рознаўзроставай групе, павінен задзейнічаць кожнага выхаванца групы да актыўнага ўдзелу ў адукацыйным працэсе, незалежна ад узросту, полу і індывідуальных асаблівасцяў.
Арганізацыя педагагічнага працэсу павінна быць арыентавана не толькі на агульныя задачы выхавання (праграмы, метадычныя ўказанні), а галоўным чынам на дзіця, яго патрэбы, інтарэсы, узровень развіцця.
Такім чынам, пры арганізацыі працы ў рознаўзроставай групе неабходна ўлічваць наступныя моманты:
1. Выхавальнік, арганізоўваючы навучальны працэс у рознаўзроставай групе, павінен дакладна вызначыць мэта, задачы, змест, добра валодаць методыкай правядзення заняткаў з дзецьмі ў рознаўзроставай групе.
2. Праграмныя патрабаванні дыферэнцыююцца для кожнай узроставай падгрупы за кошт розных спосабаў выканання пэўнага задання.
3. На франтальных занятках лепш вырашаць больш агульныя навучальныя задачы, а больш канкрэтныя (Розныя) — на занятках з адной падгрупай дзяцей.
4. Асноўнай формай працы ў рознаўзроставай групе застаюцца заняткі (комплексныя, камбінаваныя, агульныя). Пры правядзенні комплексных заняткаў у рознаўзроставай групе трэба сачыць за тым, каб дзейнасць дзяцей адной падгрупы не адцягвала дзяцей іншы падгрупы. Агульныя заняткі мэтазгодна праводзіць пры ўмове аднолькавай або блізкай тэмы для дзяцей усіх узроставых падгруп, Улічваючы магчымасці дзяцей і ўзровень іх самастойнасці.
5. Матэрыял, падрыхтаваны да занятку, павінен змяшчаць агульныя элементы для дзяцей усіх падгруп, што дае магчымасць аб'яднаць выхаванцаў для правядзення гульняў, выканання пэўных заданняў.
6. Выкананне заданняў у рознаўзроставай групе ажыццяўляецца двума шляхамі: пад непасрэдным кіраўніцтвам педагога; з дапамогай дыдактычных гульняў і дыдактычных матэрыялаў (самастойная праца дзяцей).
7. Пры арганізацыі вучэбна-выхаваўчага працэсу неабходна ўлічваць індывідуальныя, ўзроставыя і палавыя асаблівасці дзяцей дашкольнага ўзросту.
разгарнуць » / « згарнуць